Miért a Google?

Keresőmotorok

A keresőmotorok megléte, nagyjából egyidős az internet létrejöttével. Az embereknek, mindig is céljuk volt, hogy az interneten megjelenő weboldalakat, egy olyan archívumba összesítsék, amiben az emberek könnyű szerrel tudnak keresni, böngészni. 1990-ben néhány diák a kanadai McGill Egyetemről megalkotta a sokak szerint első igazi keresőmotornak tartott Archie-t. Az ezt követő években, egyre több különböző keresőmotor jelent meg, eltérő népszerűséggel. A 90-es évek végéig bezárólag a legnépszerűbbek közé tartozott a Yahoo, az AltaVista és az MSN Search.

A keresőmotorokban egyre többen láttak üzletet és elkezdték manipulálni azokat. A keresőmotorok akkoriban még nem voltak olyan összetettek, mint manapság, csupán a kulcsszavakat és az oldalra mutató linkeket vették figyelembe, ezzel pedig nem volt nehéz visszaélni. Weboldal készítés után, mindenki szerette volna, ha az ő honlapja jelenik meg az első helyen. Néhány oldal, a megfelelő helyezés érdekében túlzsúfolta magát releváns kulcsszavakkal és áloldalakat gyártott a visszamutató linkek növelésének érdekében. A Google-t 1998-ban alapították, ami az általuk fejlesztett PageRank elvén működött. A PageRank-ot, Li Yanhong által készített RankDex alapján, készítették és az utóbbi az adott oldalra mutató külső linkek alapján analizálta az oldalak relevanciáját és állította rangsorba, de ezzel még könnyen vissza lehetett élni, a korábban említett áloldalak létrehozásával. A PageRank, egyik nagy újítása, hogy nem csak a hivatkozásokat nézte, hanem a hivatkozások fontosságát is és ezek értéke eltérő lehet. Sokkal többet ért egy, nagyobb oldal által „adott” hivatkozás, mint 10 spam oldalé. Ennek az újításnak köszönhetően sokkal nehezebb volt visszaélni, a helyezésekkel és ez hozta meg a Google sikerét a 2000-es évektől kezdődően.

Miért a Google?

2002-ben, megtörve a Yahoo! hatalmas népszerűségét a Google mai napig a legnépszerűbb keresőmotor a világon. Meg kell jegyezni, hogy néhány országban kevésbé népszerű az Alphabet óriáscége, mint például Kínában és Oroszországban. Kínában a kormány által ellenőrzött Baidu-t használják. Oroszországban, pedig fele-fele arányban osztozik használok tekintetében az orosz fejlesztésű Yandex-szel. 2021-ben az internethasználók 92,41%-a használja a Google-t, míg a második legnépszerűbb Bing 2,46%-kal rendelkezik, ezzel is szemléltetve, hogy az előbbi vállalat, mennyire uralkodik a piacon. A magyar népesség, pedig 97,15%-a használja a címben szereplő keresőóriást.

Úgy gondolom, ha magyarországi keresésoptimalizálásról beszélünk mindenképpen a Google-el érdemes foglalkozni. Népszerűségét szintén jól mutatja a köznyelvben való jelenléte. „Google a barátod”, „Guglizd ki!”,” A Google szerint!”.

A világ nagyrésze ezt a felületet tekinti a tudás elsődleges forrásaként.

A cég népszerűsége sokféleképpen magyarázható. Először, is évről-évre folyamatosan fejlesztik. A teljes világhálót egy összefüggő egészként tekintik, ez, alapozza, meg az algoritmusok alapját is. A Google, mint cég és annak anyavállalata az Alphabet, lefedik az internet majdnem teljes egészét különböző szolgáltatásaikkal. Ők uralják a levelezőrendszereket (gmail), a videómegosztó szolgáltatásokat (youtube), övék a legnépszerűbb böngésző (chrome), legnépszerűbb térkép (google maps), szintén uralják az okostelefonpiacot (android) stb. Szinte mindenhol jelen vannak és folyamatosan terjeszkednek, igyekeznek minél több piacra betörni, mint például az önvezető autók piacára való belépésre is évek óta készülnek. A Google szintén nagy előnye, hogy személyre szabott szolgáltatásokat kínál, a keresésieredményei is személyre szabottak. A különböző szolgáltatásokon keresztül szinte, mindent tud rólunk és azt is, hogy éppen mit akarunk. Ez az utóbbi sok emberben, viszont aggodalmat ébreszt, és most nem az összeesküvés elméletekre gondolok.

A Google személyre szabottsága egyben korlátozza és cenzúrázza azt, hogy mit látunk az interneten, milyen eredményeket kapunk vissza egy keresés alkalmával. Politikai és morális dolgokra hivatkozva bizonyos dolgot elrejt előlünk, ez, pedig nem biztos, hogy előnyös, ha az internetet a tudás forrásaként használjuk. Úgy gondolom, hogy az internetnek objektívnek kell maradnia, de ezt nagyon nehéz elérni.

Google algoritmusok

A különböző algoritmusok arra szolgálnak, hogy a keresőindexben található többszázmilliárd weboldalt átválogassák és rangsorolják a lehető leghatékonyabb módon figyelembe véve a keresési szándékot, a relevanciát és rengeteg egyéb tényezőt. A cél, hogy minél pontosabb találat tudjon adni a felhasználóknak és kiszűrni a félrevezető, csaló irreleváns és SEO-t manipulálni próbáló oldalakat. A Google számára nagyon fontos a keresési szándék megértése is. A folyamatos fejlődés érdekében a keresőóriás időről-időre változtatja a keresés módját, melyet különböző algoritmusok, hozzáadásával, átalakításával és eltávolításával támogat, a következő sorokban bemutatom azokat, melyek jelentősebb változást hoztak a Google életébe. Amikor weboldal készítésről beszélünk, akkor elengedhetetlen, hogy a keresőoptimalizálás is szóba kerüljön. Azt szeretnénk, hogy a weboldalunk, webáruházunk megtalálható helyen szerepeljen, ezért a weboldal készítése közben és utána is folyamatosan figyelemmel kell kísérni a Google preferenciáit. A keresőoptimalizálás egy összetett szakma, tisztában kell lenni azzal, hogy éppen „mit is akar a Google”.

Nézzük a legfontosabb algoritmusokat:

Google Panda

2011-ben jelent meg és célja, hogy minél jobban elkülönítse a minőségi és alacsonyabb minőséget képviselő oldalakat egymástól. A Panda algoritmus többek között, a következők miatt sorol hátrébb egy oldalt: duplikált tartalom, túl sok reklám, rossz minőségű szöveg, összefüggéstelen és értelmetlen mondatok, félrevezető tartalom, a felhasználók által megbízhatatlannak vélt az oldal., túl sok helyesírási és stilisztikai hiba. A bevezetését követően néhány hónappal az angol nyelvű weboldalak 12%-át érintette jelentősebb változás.

Google Pingvin

2012-ben jelent meg és a Panda algoritmusát követve, ez is a minőségi weboldalakat szeretné támogatni és hátrébb sorolni azokat, akik csalással a keresőmotorokat átverve próbálnak előnyre szert tenni. A bevezetést követően az angol nyelvű oldalak 3,1%-át érintette. Az olyan weboldalak kaptak rosszabb helyezést, akik az oldalra mutató nem releváns vagy rossz minőségű hivatkozásokkal próbálták átverni a keresőalgoritmust és elhitetni, hogy az oldal népszerű és minőségi. A Pingvin algoritmust követően a Google már nézi a relevanciát az egymásra mutató oldalak között és azok minőségét. Többé már nem élvez előnyt, aki többezer irreleváns backlinket vásárolt az oldalára. A minőség fontosabbá vált, mint a mennyiség.

Szintén visszaesés érte azokat az oldalakt, akik a kulcsszavakkal túlzsúfolásával igyekezték manipulálni az algoritmust és egyszerűen csak elhelyezték az oldalon minél többször értelmes mondatszerkezetek és kontextus nélkül.

Google Hummingbird (Kolibri)

A Google észrevette, hogy az emberek már nem csupán kulcsszavakat írnak a keresőbe, hanem mondatok és kérdéseket. 2013-ban a Kolibri nevű frissítéssel nem egy újabb algoritmust adott hozzá a meglévőkhöz, hanem az alap algoritmust írta teljesen újra a szemantikus keresés alapján. Innentől kezdve előtérbe került a keresési szándék. A Kolibri lett a Google fő algoritmusa, melynek a részei csupán az előbb említett Panda és Pingvin. Az algoritmus többé nem csak kulcsszavakat, hanem a teljes kontextust és a mögötte lévő jelentést figyeli és ez alapján igyekszik megfejteni mi lehet a felhasználó célja. A Google már azt is figyelembe veszi, hogy az illető honnan, milyen eszközről és mikor keres, elemzi a korábbi kereséseket, az érdeklődési köreit és ez alapján ad eredményeket.

A Kolibri algoritmusra úgy optimalizálhatunk igazán, ha hasznos tartalmat gyártunk. Ne kizárólag a kulcsszavak mennyiségében gondolkodjunk, hanem az oldalon lévő tartalom minőségében. Ügyeljünk a nyelvezetre és vegyük figyelembe, hogy mi érdekelheti az embereket, akik a témára keresnek rá.

Mobil

2007-ben jelent meg az első iPhone, amely szinte megalapozta a mai böngészési szokásainkat. Elterjedtek az okostelefonok és egyre többen kezdték el mobilkészülékükön keresztül böngészni az internetet. 2015-ben már az amerikai felnőttek 64%-a rendelkezett okostelefonnal. (Mára, 2021-re ez a szám jelentősen megnövekedett, az emberek 89.84%-a rendelkezik okostelefonnal az egész világon. )

A Google is érezte, hogy eljött a változás ideje, ezért 2015 áprilisában bevezette a szimplán Mobile névre hallgató algoritmusát. Innentől kezdve, már az is számított, hogy a weboldalak, hogyan jelennek meg mobil eszközökön, reszponzívak-e. Azok az oldalak, amelyek nem jól használhatóak, rosszul jelennek meg vagy lassan töltenek be mobilokon hátrébb lettek sorolva a találati listában. Az algoritmust mi is letesztelhetjük a a https://search.google.com/test/mobile-friendly weboldalon keresztül.

Mesterséges Intelligencia és Gépi tanulás

2015-ben vezette be a Google a Rank Brain névre hallgató algoritmust, amely mesterséges intelligenciát használ és segít feldolgozni a keresési eredményeket és gépi tanulással igyekszik fejleszteni magát. Ezzel felgyorsult a keresőnek a fejlődése. 2015 előtt minden algoritmus és azok frissítéseinek kódja kézzel voltak megírva, ma már ezek száma jelentősen csökkent. A Google azt is elismerte, hogy a RankBrain a harmadik legfontosabb algoritmus, amikor a keresési találatokat nézi. Az egyik legnagyobb újítás, hogy olyan kifejezésekre is képes találatot adni, melyekkel előtte nem találkozott, a hasonló szavak figyelembevételével és képes olyan dolgokról asszociálni, melyeknek köze lehet egymáshoz. Keresőoptimalizálás szempontjából kevés változást hoz ez az algoritmus, 2015 után érdemes még jobban odafigyelni a tartalomra és annak minőségére, kizárólag a kulcsszavak helyett. A kulcsszavakat még mindig rengeteget számítanak, ha SEO-ról van szó, de már mást tényezőket is figyelembe kell venni.

A Google algoritmusai folyamatosan változnak, ahogyan maga az internet is, nekünk ezt figyelemmel kell kísérni és aszerint karbantartani weboldalunkat. A keresőoptimalizálást érdemes szakemberekre bízni és a legjobb, ha az a személy végzi, aki a weboldal készítésében is részt vett. A BR Works nem csupán weboldalkészítést nyújt, hanem SEO szolgáltatásokat is.

Ne bízd magad a véletlenre bízd magad profikra, hiszen akár heti pár órával is csodákat lehet elérni.

Keress minket bizalommal!

Írj emailt a hello@brworks.hu-ra vagy keress a főoldalon található űrlapon keresztül!