On-page SEO

Legyen szó webáruházról vagy egy egyszerű landing page-ről, ha azt szeretnénk, hogy weboldalunk előkelő helyen szerepeljen a Google találatai között, akkor keresőoptimalizálásra van szükségünk.

Az on-page SEO, nevéből adódóan, felel a weboldalon levő tartalom megfelelő optimalizálásáért. Azokat a változtatásokat soroljuk elsősorban ebbe a kategóriába, amik az weboldal megjelenését befolyásolják. Leegyszerűsítve: a Google megnézni, hogy az adott oldalon lévő tartalom milyen minőségű, mi pedig ehhez optimalizáljuk az oldalunkat.

Kulcsszavak

A kulcsszavak képezik a keresőoptimalizálás alapját. Ezeket írjuk be a Google keresőjébe, amik alapján elnavigál minket a Google a számunkra legrelevánsabb oldalakra. A kulcsszavakat a weboldalon olvasható szövegben kell elhelyezni, minél gyakrabban, de ügyelve a változatosságra és a zavaró szóismétlések elkerülésére. Fontos megjegyezni, hogy a kulcsszó valójában nem csupán egy szó, ezért is nevezzük másnéven keresési kifejezésnek. Például, ha rákeresnénk, arra, hogy „Piros Iphone 13 64GB” vagy „weboldalkészíté éttermeknek”, akkor az egész kifejezés lenne a mi kulcsszavunk, nem pedig a szavak külön-külön. Ha kulcsszavakról beszélünk, akkor különösen fontos az úgynevezett „keresési szándék”, tehát hogy mit is keres valójában a felhasználó. Nézzük az én esetemet. Ha beírom a Googlebe, hogy keresőoptimalizálás, akkor nem ezzel foglalkozó szakembereket keresek, hanem olyan oldalakat, könyveket, cikkeket, amik a keresőoptimalizálásról szólnak és segíthetnek a szakdolgozatom megírásában. Velem ellentétben vannak olyan emberek, akiket egyáltalán nem érdekel, hogyan is működik ez az egész, csupán azt szeretnék, hogy vállalkozásuk weboldala jobb helyen szerepeljen a keresőkbe. Így, amikor ők a keresőoptimalizálás szót beírják a Googlebe, olyan találatokra számítanak, amik ezzel foglalkozó cégeket és szakértőket ajánlanak. Ha sikerül megértenünk a keresési szándékot és felismerjük a számunkra relevánsakat, sokkal több találatot érhetünk el és pénzt is spórolhatunk, hiszen nem költünk olyan kulcsszavak hirdetésére, ami nekünk nem mérvadó.

Hosszú vagy rövid?

A keresési kifejezéseket két csoportba bonthatjuk: short tail és long tail. A long tail vagy magyarul hosszú farok, a marketingben is használt kifejezés. Long tail kulcsszavak alatt azokat a keresési kifejezéseket értjük, amik sokkal specifikusabbak és hosszabbak, ezáltal jóval több van belőlük. Ezekre könnyebben optimalizálhatunk, hiszen a rövidebb és általánosabb kulcsszavakra rengetegen próbálnak optimalizálni, mi pedig könnyen alulmaradhatunk. Grafikonon ez jól szemléltethető, innen kapta nevét is, hiszen hosszan elnyúló, mint egy farok.

forrás: yoast.com

Long tail szavak használatával sokkal könnyebben tudunk célcsoportokra fókuszálni, konverziós arányuk is jobb és a keresési szándékot is egyszerűbben meghatározhatjuk. Érdemes különböző témákat keresni, hozzájuk tartozó kulcsszavakkal. A mesterséges intelligenciának köszönhetően a keresők egyre jobban értik az emberi nyelvet és annak mondatszerkezeteit, ezekből adódóan optimalizálhatunk kérdésekre is. Weboldalunkat egyszerre kell long- és short tail kulcsszavakra optimalizálni, de a nagy konkurencia miatt az erőfeszítésink nagy részét érdemes long tail kulcsszavakra összpontosítani. Eszközök a kulcsszavakhoz Az interneten számos eszköz áll rendelkezésünkre a kulcsszókereséshez. Ezek segítenek beazonosítani, hogy a weboldalak milyen kulcsszavakra jelennek meg és milyenekre érdemes optimalizálnunk. Az általam felsorolt eszközök ingyenesek vagy részben ingyenesek, ami azt jelenti, hogy néhány szolgáltatásukért már fizetni kell.

Google Ads

Talán az egyik legnépszerűbb eszköz a Google Ads. Népszerűségét annak köszönheti, hogy a fejlesztője maga a Google, a leghasználtabb kereső. Ez a felület alapvetően a hirdetések kezelésére szolgál, de rengeteg hasznos funkcióval rendelkezik, ezek közé tartozik a „Kulcsszótervező”, amit ingyenesen elérhetünk. Lehetőségünk van egy adott kulcsszót megadni, ami alapján a rendszer generál nekünk releváns találatokat vagy megadhatunk egy teljes weboldalt is. A listázást követően megtekinthetjük, hogy egy-egy kifejezésre mennyi keresés érkezik havonta. Megtudhatjuk, hogy mekkora a konkurencia és hogy mennyibe kerülne rá a hirdetés. Ez utóbbi számunkra annyira nem lényeges, hiszen, mi organikusan akarunk jó helyezést elérni. Habár néhány kifejezéseknél igen nagy a konkurencia, mégis mindenképpen érdemes beleírni, majd ezt követően kereshetünk long tail kulcsszavakat, mint például a „weboldalkészítés árak” is. Az a legjobb, ha a verseny alacsony, a keresések száma pedig magas.

Semrush

Semrush az egyik legjobb és legösszetettebb SEO alkalmazás. Kulcsszavak tekintetében sokkal több információval szolgál, mint a Google Ads. Sajnos hátrányai közé tartozik az, hogy fizetős, méghozzá elég jelentős összeget kérnek el érte. A legolcsóbb előfizetés 99 dollár havonta, míg a legdrágább 399 dollár. A Semrush-on keresztül megtekinthetjük, hogy milyen kulcsszavakra jelenik meg a weboldalunk, melyek a legerősebbek és hányadik helyen jelenik meg rá a keresőben az adott oldal. Ennek köszönhetően megtekinthetjük, hogy a velünk konkurens oldalak mire hirdetnek. Egyszerűen csak bemásoljuk a weboldalukat a keresőbe és a semrush rangsorolja nekünk, mely kulcsszavakra jelennek meg. A Google szolgáltatásához hasonlóan, egy kulcsszó beírása után, itt listázza nekünk azok különböző variációit vagy a hozzá releváns változatai. Ezek mellett külön fülön megtekinthetők a kulcsszóval kapcsolatban álló kérdések is, ezzel még pontosabb képet kapva arról, hogy mire is kíváncsiak az emberek valójában.

Keyword difficulty: MozBar

MozBar egy ingyenesen használható Chrome bővítmény, ami megmutatja, hogy egy oldal mennyire releváns és erős a keresőkben való megjelenés tekintetében. A bővítmény először rangsorolja az oldalt a különböző keresőkben való potenciális megjelenés szerint: PA (Page Authority), ami az adott oldal erősségét mutatja és DA (Domain Authority), ez a teljes weboldalt értékeli. Ezek az értékek egy 0-tól 100-ig terjedő skálán mozoghatnak, ahol 100 a legmagasabb. Megtekinthetjük még az oldalra mutató linkek számát is: A „Linking Domains”, mutatja, hogy hány külső domain mutat a mi oldalunkra. Egy domain egyszer számít, tehát hiába helyezzük el a linkünket egy külső domainen nagyon sokszor, a rendszer egyszer számolja. Az „Inbound links” pedig összeszámolja, hogy összesen hány különböző oldalról érkezik hivatkozás az oldalunkra. A MozBar ingyenes verzióján keresztül szintén elérhető egy „Ranking Keywords” nevű kifejezés, ami azt mutatja, hogy az Egyesült Államokban hányféle kulcsszóra szerepelünk a top 50 helyen a Googleben, mivel a mi oldalunk magyar, ezért ez az érték nekünk irreleváns. Szemléltetésképpen csatolok egy képet az Amazonról és saját weboldalamról 2 évvel ezelőtt, mikor elindult

brworks.hu kezdeti állapota
amazon.com

Érdemes bizonyos kulcsszavakat beírni a Google-be, majd megnézni az első néhány organikus helyen megtalálható oldalak indexeit. Ha találunk olyan oldalt, aminek a PA vagy DA értékei 25 alatt helyezkednek el, azokat mi is könnyedén megelőzhetjük egy kis munkával.

keywordtool.io

Érdemes említést tenni az ingyenesen elérhető KeywordTool-ról. Működése a következő: megadunk egy kulcsszót, majd ebből a KeywordTool különböző lehetséges kombinációkat csinál. Short tail kulcsszavakból készít longtail kulcsszavakat. Nagyjából azon az elven működik, mind a Google keresés ajánlója. Ott is, ha beírunk egy adott szöveget, a kereső megpróbálja nekünk kiegészíteni, a KeywordTool ezeket a lehetséges kiegészítéseket listázza ki nekünk. A „webfejlesztés” szóra 114 találatot kaptunk. Néhány példa ezek közül: webfejlesztés tanfolyam, webfejlesztés könyv, webfejlesztés alapjai, webfejelsztés árak… Létezik a szolgáltatásnak egy fizetős verziója, ahol az adott kulcsszavak mellet kiírja azok keresési gyakoriságát és a kompetencia erősségét.

Google Trends

A trends.google.com oldalon lehetőségünk van bizonyos kulcsszavak népszerűségének megfigyelésére. Ez blogok írása és hirdetések indítása esetén különösen hasznos lehet. Megnézhetjük az aktuálisan népszerű szavakat és azt is megfigyelhetjük, ha valamire már kevesebb érdeklődés érkezik, mint előtte. Vannak szezonálisan népszerű szavak, amik mindig az év egy adott időszakában lesznek keresettebbek, ilyen például a karácsony szó, ami a csúcsot mindig decemberben éri el.

Tartalomgyártás

Minél nagyobb az oldalunk, annál több releváns kulcsszót tartalmaz. Webshopoknál ezt könnyebb abszolválni, hiszen minden termékhez tartozik egy külön aloldal, azon belül pedig termékleírás, ismertetők stb. Az én oldalam egy landing page. Az volt a célom, hogy minél átláthatóbb és letisztultabb legyen. Nem tűzdelhettem tele minden féle kulcsszóval és hosszú szöveggel csak azért, hogy jobb helyen szerepeljen a keresőkben. Nem áldozhattam fel az arculatot és a márkaimázst a SEO-ért, de nem is kell. Az én esetemben is tökéletes megoldást nyújthat a blog írás. Ez az egyik legnépszerűbb és leghatékonyabb módszer az oldalak SEO mutatóinak növelésének érdekében. Először is azért jó, mert célzottan egy-egy kulcsszóra, témára vagy kérdésre koncentrálhatunk, másrészt pedig a Google figyeli, hogy az oldalak mennyire vannak elhanyagolva vagy sem. Szakértők szerint havi minimum 1db aloldallal (jelen esetben blogbejegyzéssel) érdemes bővíteni az oldalunkat, a megfelelő helyezés elérésének érdekében.

URL

Különösen fontos az URL-ek megfelelő elnevezése. Legyenek benne kulcsszavak, de kerüljük a duplikációt és a spamelést. Az url legyen sokat mondó. Gondoljunk úgy rá, mint egy könyv címére. URL optimalizálásnál 4 dolgot érdemes mindenképpen figyelembe venni:

1. Tartalmazza a fő kulcsszót, amelyre optimalizáljuk az oldalt

2. Ne zsúfoljuk túl kulcsszavakkal

3. Kerüljük az ismétlődő kulcsszavakat

4. Törekedjünk arra, hogy minél rövidebb legyen

Új weboldalak elkészítésénél törekedjünk arra, hogy betartsuk a fent említett négy pontot. Amennyiben meglévő oldalakról beszélünk, ne módosítsuk az URL-t a fenti szabályok szerint, hiszen ezzel az összes eddigi munkánk elveszhet. A Google nem fogja érteni, hova tűnt a régi link, összezavarodik, még átirányítás esetén is. Régi, jól optimalizált weboldalak url módosítása helyett törekedjünk arra, hogy az újonnan létrehozott oldalak elnevezése megfeleljen az elvárásoknak.

A .html kiterjesztést a végéről eltávolíthatjuk, ha a .htaccess file-ba a következő kódot helyezzük el:

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f

RewriteRule ^([^\.]+)$ $1.html [NC,L]

Lényeges, hogy egy weboldalnak csak egy változata legyen. Duplikációk anélkül is létrejöhetnek, hogy mi manuálisan több weboldalt hoznánk létre. Ez annak a következménye, hogy az oldalunkból több változat is létezik. Egy www. és anélküli (erről korábban már a domain fejezben írtam), továbbá egy http és egy https változat. Ezek miatt az oldalunknak 4 különböző változata is lehet. A https-re való automatikus átirányítást a legtöbb hosting szolgáltató automatikusan elvégzi, köztük a Hostinger is, amit én használok. Amennyiben ez nem történik meg, nekünk kell ezt 23 manuálisan beállítani. A beállítás során figyeljünk, hogy ne csak a főoldalt irányítsuk át, hanem az összes aloldalt is. A https átirányítást úgy oldhatjuk meg, ha a .htacces konfigurációs fájlba a következő kódot helyezzük el.

RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTPS} off

RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

A kód jelentése soronként a következő:

1. Engedélyezi az „újraírást”. Lényegében ezzel aktiváljuk az utána következő kódokat.

2. Megnézi, hogy az url kérés http típusú-e. Amennyiben nem, akkor nem fut tovább a kód, hiszen mi kizárólag a http típusúakat szeretnék átírni.

3. Az összes http kérést https-re irányít át 301-es kóddal. A 301-es egy állapotkód jelentése: végleg elköltözve. Ezzel jelzi a keresőmotorok felé, hogy az adott oldal egy másik url címre költözött, ezért a SEO értékek és az oldal címe legyen frissítve.

Meta tags

A meta adatok a HTML kód részében találhatóak. Az oldalon nem láhatóak közvetlenül, a gépek számára készült, azok értelmezik. A meta adatokat böngészők, keresők és egyéb web szolgáltatók használják. Befolyásolhatjuk vele az oldal megjelenését, betöltését és a keresőkben való megjelenését. Számunkra az utóbbi lényeges igazán. A SEO-ért felelős meta tagek a title és a description.

Title

A page title, title tag, vagy magyarul cím, az oldal rövid leírása. Ez jelenik meg a böngészőablak tetején és a keresésieredmények oldalán. Tartalmaznia kell az oldal fő kulcsszavát. A HTML kód részében található. (pl.: <title>ide kerül a cím)

Description

Maga a description, már nem járul hozzá közvetlenül a rangsoroláshoz, de ez az, amit az emberek látnak, mielőtt rákattintanának egy oldalra a keresőmotorokban. Marketing szempontjából egyáltalán nem elhanyagolható. A meta desciption feladta a figyelemfelkeltés. Azt a célt kell elérnie, hogy az emberek rákattintsanak az oldalra. Nagyon fontos, hogy kerüljük a duplikációt, minden aloldal leírása legyen egyedi. A html kód a következőképpen néz ki:

A title optimális hosszúsága 50-60 karakter, a meta descriptioné, pedig 155-160. Ha ennél bármelyik is hosszabb, akkor nem jelenik meg rendesen és rontja a SEO-t. Mindkét meta tag legyen természetes. Fontos, hogy tartalmazzanak kulcsszavakat, de ne tűzdeljük tele őket azokkal és kerüljük a szóismétlést. Használjuk inkább az adott szó variációit, szinonimáit. Ne csak kulcsszavakból álljon, hanem összefüggő, értelmes mondatokból. Az én oldalam meta adatai a következők: Leírás: „Prémium minőségű munkák, megfizethető áron garanciával. Legyen neked is saját mobilbarát weboldalad, arculatod vagy applikációd.” Cím: „Weboldal, Arculat, Applikáció” A description megfelel az elvárásoknak, viszont a címet érdemes a korábban kigyűjtött kulcsszavak alapján módosítani a következőre: „Weboldalfejlesztés, Arculattervezés, Applikációkészítés”.

Tagolás

Weboldalunk szövegét különböző Headingek, magyarul fejlécek alapján tagolhatjuk. Mivel a Google ezeket is figyelembe veszi, ezért célszerű odafigyelni a használatukra. Fontos, hogy tartalmazzanak kulcsszavakat és jusson eszünkbe, hogy ezek nem csupán stílus elemeket, hanem az oldal hierarchiáját is befolyásolják. Ne használjunk csak azért egy h1 elemet, mert pont ekkora betűmértre van szükségünk. Stílust a .css kiterjesztésű file-ban változtassunk. A H1 tagnak tartalmaznia kell a fő kulcsszót. Ne legyen egy oldalon benne egynél több. A többi fejlécből bármennyi lehet, de figyeljünk arra, hogy relevánsak legyenek az oldalunk témájában. A fejlécek segítik eligazodni az olvasót és kialakítani az oldal szövegének hierarchiáját.

Weboldalkészítés során elengedhetelen, hogy tisztában legyünk a SEO alapelvekkel. Egy jó webfejlesztő már a weboldalkészítés során megalapozza a keresésoptimalizálást.

Amennyiben neked is weboldalra, webáruházra vagy keresőoptimalizálással kapcsolatos tanácsadásra és konzultációra lenne szükséged keress minket bizalommal a +36705007090-es telefonszámon, az hello@brworks.hu email címen vagy a főoldalon található űrlapon keresztül!